Akoestiek in klaslokaal verbeteren

Zodra de maand september om de hoek kijkt, worden deuren van scholen geopend. Misschien keert de rust terug in huis, maar niet in de klaslokalen. De slechte akoestiek van de lokalen resulteert in stem-, gehoor- en concentratieproblemen. Vijftig procent van alle docenten moet hard praten om zich verstaanbaar te maken en studenten raken afgeleid, gespannen en geïrriteerd. Daarom is een klaslokaal niet altijd een fijne plek voor leerlingen en leerkrachten om te werken.

Oorzaken en gevolgen van slechte akoestiek in klaslokalen

Externe factoren als langsrijdende auto’s en bouwwerkzaamheden vormen de voornaamste bronnen van lawaai in klaslokalen. Maar ook interne factoren als gehorige activiteiten van leerlingen, computers en naastgelegen lokalen spelen een grote rol bij de geluidsoverlast. Daarnaast is de nagalmtijd in klaslokalen vaak te lang, waardoor de ruimte ‘hol’ klinkt.

Slechte akoestiek resulteert in een aantal vervelende gevolgen: studenten krijgen last van concentratieproblemen, ervaren spanningsgevoelens, krijgen hoofdpijn en worden soms zelfs agressief. Met 60 decibel kost het de leerlingen moeite om hun docent te verstaan, wiens stemniveau neerkomt op 65 decibel. Niet zo vreemd dat 37 procent van de docenten problemen heeft met zijn of haar stem…

IMGP1186

Frisse scholen van de RVO

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ontwikkelde in 2008 het ‘Programma van Eisen – Frisse Scholen’. Het doel van het programma is om gezonde, comfortabele en energiezuinige scholen te creëren. Hierin zijn ook de eisen voor een goede akoestiek in klaslokalen meegenomen. Een zeer goed (en ingericht) klaslokaal heeft gemiddeld geluidsniveau van 30 à 35 decibel en een gemiddelde nagalmtijd van 0,4 seconden.

Zo doe je dat: akoestiek in klaslokaal verbeteren

De akoestiek op sommige scholen is problematisch, maar de oplossingen liggen gelukkig voor de hand. Met akoestische wandpanelen, akoestische platen en een akoestisch plafond wordt lawaai geabsorbeerd, de nagalm verminderd en de akoestiek in het lokaal aanzienlijk verbeterd. Een lager geluidsniveau vermindert afleiding en zorgt ervoor dat de docent niet meer zijn stem hoeft te verheffen. Zo wordt er een prettige leeromgeving gecreëerd voor zowel student als docent en begint het nieuwe schooljaar op een fijne manier.

Bronnen: NEA (Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden), RGD (Rijksvastgoed), Hear the World, Arbo en RVO

Bonte 1024x682
Feedback Company
9.2
★★★★★ ★★★★★