Privacy aan de balie
Hoe ontwerp je de ideale balie waar privacy en verstaanbaarheid gewaarborgd moeten zijn? – Incatro heeft diverse oplossingen om u hierbij te helpen! Denk aan scheidingswanden aan of op de balie [ARTscreen], een absorberend plafondpaneel [ARTceiling], akoestische wandpanelen [ARTpanel]
Bij een balie van een huisarts, apotheek of ziekenhuis worden vaak privacy gevoelige gesprekken gevoerd. Zowel bezoekers als receptionisten staan vaak zij aan zij mensen te woord. Vaak worden telefoontjes aan dezelfde balie of aan een bureau vlak in de buurt aangenomen. Mensen die wachten zitten soms dichtbij de receptiebalie en kunnen deze gesprekken letterlijk volgen.
Hoe zou je een dergelijke ruimte ‘met je oren’ moeten ontwerpen?
Volgens de ABC formule.
A- Absorberen: de galmtijd in een verblijfsruimte is een belangrijke graadmeter voor comfort en beinvloed het geluidsniveau enorm als er meer mensen tegelijk gesprekken voeren. Als een ruimte teveel nagalmt, langer dan 0,8s, blijft geluid te lang naklinken waardoor de verstaanbaarheid afneemt en mensen automatisch hun stem verheffen (lombard effect) om beter gehoord te worden. Een lange galm levert wel veel privacy op…het werken in een galmende ruimte is voor de medewerkers echter stress verhogend en erg vermoeiend. In een galmende ruimte is het geluidsniveau snel tussen de 6 en 10dB hoger. Een akoestisch fijne ruimte heeft een galmtijd tussen de 0,6 en 0,8s.
B- Blokkeren: het tegenhouden van geluid in een open ruimte kan natuurlijk het meest effectief door het plaatsen van (zware) scheidingswanden maar daarmee verdwijnt de ruimtelijke beleving snel tenzij er veel glas wordt gebruikt. Het is vaak niet nodig om een volledige scheiding te maken. Een goed ontworpen scherm dat een zichtlijn onderbreekt kan het geluidsniveauverschil voldoende vergroten om meer privacy te bieden en een ontspannen gesprek te voeren. (>10dB)
Harde scheidingswanden reflecteren het geluid echter en dragen het via hoek van inval is hoek van weerkaatsing gemakkelijk naar plaatsen in de ruimte waar je het niet wilt hebben. Door deze wanden gedeeltelijk absorberend te maken blijft het geluid bij de bron en vermindert de overdracht aanzienlijk.
C- Coveren: Als een ruimte een lage galmtijd heeft, zicht- en geluidslijnen tussen cliënten aan de balie en wachtenden zijn onderbroken middels blokkerende en absorberende wanden of schermen wordt het rustig en stil. Individuele gesprekken blijven dan incidenteel nog hoorbaar, vooral als het maar één gesprek betreft. Door het achtergrondgeluidsniveau in verschillende zones –wachtruimte, kantoor, balie- te verhogen met achtergrondmuziek kan privacy gegarandeerd worden. Er zijn zg ‘soundscapes’ gecomponeerd die minder smaakgevoelig zijn en de werkzaamheden niet hinderen. Er kan ook gekozen worden voor maskering met ruis, het beste te vergelijken met een ‘brandingsgeluid in de duinen’. Het is niet waarneembaar en lokaliseerbaar totdat het systeem wordt uitgeschakeld, zo zacht staat het (<40dB-A)
Graag denken de geluidspecialisten van Incatro en partners mee met een goed ontwerp van uw ontvangstruimte. Een goede eerste indruk maakt u per slot van rekening maar één keer.